Sťahovanie a zariaďovanie nového bývania
Mnoho ľudí, ktorí sa sťahujú, má pocit, že sa už nikdy v živote nechcú znova sťahovať alebo si budú úprimne želať, aby nabudúce zariadili svoj domov úplne inak. Títo ľudia pravdepodobne spravili niečo nesprávne, a preto si sťahovanie a zariaďovanie zbytočne skomplikovali. Samozrejme, istý stres bude pri sťahovaní vždy. My vám však poskytneme rady, ako zabezpečiť, aby ho bolo čo najmenej a všetko šlo hladko. :)
Obr. 1: Sťahovanie nemusí byť až tak náročné, ak sa držíte našich rád.
Výber termínu sťahovania
Ak je to možné, tak termínu sťahovania venujte zvláštnu pozornosť. Ubezpečte sa, že vyhovuje všetkým zúčastneným. Sťahovacie firmy majú najrušnejšie víkendy, viac ľudí sa sťahuje na začiatku a na konci každého mesiaca, v lete a cez prázdniny. Keď si zvolíte deň mimo tieto obdobia, budete mať väčšiu možnosť výberu sťahovacej služby a zvyčajne aj ušetríte. Ak sa sťahujete z bytu alebo do bytu v paneláku, je vhodné vopred informovať spolubývajúcich, v akom čase budete potrebovať výťah.
Postupnosť a plán
Keď viete, že sa idete sťahovať vopred si vypracujte podrobný plán úloh – čo všetko musíte spraviť, aby bolo sťahovanie čo najpohodlnejšie. Najlepšie je rozčleniť si úlohy na jednotlivé miestnosti. Ideálne je začať s najkomplikovanejšou alebo najväčšou miestnosťou. Napríklad, obývačku môžete začať baliť aj mesiac vopred, kuchynské riady naposledy. Čo sa týka prepravy opýtajte sa známeho, či nemá menšiu dodávku prípadne prívesný vozík. Ak nie je tu možnosť sťahovacích služieb, ktorá je pohodlnejšia ale žiaľ finančne náročnejšia.
Obr. 2: Mať plán, je vždy veľká výhoda. Preto plánujte!
Zbavte sa nepotrebných vecí
Ideálne sťahovanie sa nefunguje tak, že zbalíte všetky veci zo starého domova, a prenesiete ich do nového domova. Za roky bývania v starom domove ste nazbierali určite množstvo zbytočností, ktoré vám v novom bývaní budú k ničomu. Najmä ak sa sťahujete z väčšieho do menšieho, musíte starostlivo zvážiť ktoré kúsky odídu s vami, ktoré nie. Zvážte, ktoré veci a nábytky sa ešte dajú ďalej využiť a ktoré nie. Následne ich buď vyhoďte, darujte alebo predajte.
Obr. 3: Prepravou zbytočností by ste strávili oveľa viac času ale aj minuli viac peňazí na prepravu.
Rozoberte, čo sa dá!
Akýkoľvek nábytok, ktorý je väčší a je rozoberateľný, rozoberte. Významne tým odľahčíte samotný hlavný kus nábytku, napríklad ak vyberiete poličky zo skrine a knižnice alebo zásuvky z komody či písacieho stolíka. Rozobrať sa dajú aj postele, sedacie súpravy či niektoré kreslá. Výhodou rozobratia je, okrem hmotnostného odľahčenia, aj možnosť flexibilnejšie dané veci presťahovať. Môžu sa tak lepšie a úspornejšie uložiť do sťahovacieho auta a ušetríte priestor.
Škatule riadne označte
V predajniach s nábytkom sa dajú zohnať špeciálne boxy na sťahovanie, ale nie sú najlacnejšie, najmä, ak ich potrebujete veľa. Požiadajte priateľov, rodinu a miestne firmy či nemajú prebytočné škatule a boxy, ktoré by vám uľahčili sťahovanie. Oblečenie ľahko prenesiete aj vo vreciach – dokonca ho nemusíte dávať dole ani z vešiakov, len zložiť a vložiť do vreca. Ako šikovné sťahovacie boxy poslúžia aj kufre a veľké tašky na kolieskach, dokonca aj koše na bielizeň. Obaliť treba aj nábytok, najlepšie stretch fóliou a na rohy umiestnite kúsky polystyrénu, aby neprišlo k ich poškodeniu.
Obr. 4: Škatule a obaly označte miestnosťou, do ktorej patria a tiež čo obsahujú. Nezabudnite špeciálne označiť škatule s krehkým obsahom.
Tip 1: Osobné veci, napríklad uteráky a kozmetiku zabaľte zvlášť, môžete ich počas sťahovania kedykoľvek potrebovať. Taktiež by mali byť po ruke nejaké prostriedky prvej pomoci, napríklad dezinfekcia, náplasti a obväzy, pre prípad drobných zranení.
Tip 2: Aby ste sa vyhli stresu, nezabudnite dať príslušným inštitúciám vedieť, že ste zmenili adresu. Ak máte zamestnávateľa, ohláste to jemu, ak podnikáte, nezabudnite zmenu nahlásiť sociálnej poisťovni, daňovému úradu či zdravotnej poisťovni. Ak ide o doručovanie pošty, môžete si u Slovenskej pošty objednať aj preposielanie všetkej pošty na novú adresu a to na ľubovoľný počet mesiacov vopred. Tiež nezabudnite vopred odhlásiť televíziu či pevnú linku alebo si ich presťahovať tiež.
Na čo myslieť pri zariaďovaní?
Tento proces môžeme rozdeliť do dvoch kategórií, podľa situácie v akej sa nové bývanie nachádza.
- Polozariadený byt: Pri zariaďovaní polozariadeného bytu zrejme budete potrebovať zabezpečiť základný nábytok – sedačku, stôl, stoličky, niektoré spotrebiče (práčku, chladničku, mikrovlnku).
- Holobyt: Pri zariaďovaní holobytu to bude náročnejšie. Budete potrebovať všetky spotrebiče, umývadlá, sanitu, nábytok, skrine, posteľ. Tu je na mieste zvážiť služby architekta, ak vám to budget dovoľuje.
Stanovte si budget
Vopred zvážte, kam vás pustia vaše úspory a koľko ste ochotní zainvestovať. Premyslite si svoje priority a čo všetko viete na základe vášho rozpočtu na bývanie prerobiť. Dôležitý je takisto štýl, v akom chcete mať zariadený byt. Vtedy už prichádza na rad otázka nábytku. Vyskladáte si ho sami z ponúkaných produktov na trhu, alebo chcete nábytok na mieru od dizajnéra či zo štúdia?
Tip na záver: Po kompletnom zariadení by dekorácia nového domova by mala prebehnúť čo najskôr. Ak máte na pláne projekty, ako napríklad nové osvetlenie, maľovanie alebo kladenie podláh, urobte to predtým, ako sa nasťahujete – alebo presne v momente, ak sa sťahujete. Je oveľa ľahšie urobiť „špinavšie“ práce ako maľovanie a kladenie podláh ešte predtým, ako sa nasťahujete, ale ak to nie je možné, dajte si ich ako prioritu okamžite po nasťahovaní. Všetky krabice otvorte a vybaľte okamžite!
Obr. 5: Či už zariaďujete polozariadený byt alebo holobyt, vždy všetko vybaľte naraz.